Кількість
|
Вартість
|
||
|
JUST DO IT. Історія створення бренду NIKE
Засновники бренду Nike познайомилися в 1957 році в Університеті штату Орегон — Білл Бауерман був тренером з легкої атлетики, а Філ Найт студентом першого курсу і бігуном на середню дистанцію.
Після університету Філ поступив до Стенфорду, в якому захистив курсову роботу на тему перспектив розвитку виробництва в Японії. Напевно, саме завдяки цій роботі він перейнявся ідеєю співпраці з японськими виробниками, вирішивши, що експорт недорогих кросівок в США може стати хорошим бізнесом. У той час звичайні дешеві кросівки були незручними і громіздкими, але коштували всього 5 доларів, ну або за 30 доларів можна було купити adidas, але дозволити його собі могли далеко не всі.
У 1962 році Найт вирушає до Японії, де укладає контракт з Onitsuka Tiger, і вже в 1963 році перша партія кросівок з Японії надійшла на склад, яким на той момент була пральня батьків. Так з'явилася перша фірма Найта — Blue Ribbon Sports.
У 1964 Найт запрошує до співпраці свого старого тренера Білла Бауерман на умовах повноправного партнерства. Бауерман і Найт вкладають по 500 доларів в спільну справу. Їхній бізнес будується на особистих контактах — вони продають першу партію кросівок знайомим спортсменам та тренерам, і вже в перший рік заробляють на перепродажі свої перші дивіденти.
У 1965 році колишній суперник Найта по університетським забігам Джефф Джонсон стає першим штатним працівником «Blue Ribbon Sports». На своєму фургоні він їздить на змагання з легкої атлетики та продає кросівки Onitsuka Tiger спортсменам, і паралельно вивчає на них попит — що потрібно, кому потрібно, і що хотілося б побачити у кросівках. І вже в 1966 році в першій майстерні Blue Ribbon Sports з'являються виготовлені вручну марафонки, з новаторським нейлоновим верхом замість класичної шкіри. Легке взуття створене спеціально для бігу, і, на відміну від звичних матеріалів, не тріскається на сонці.
У 1969 році справи компанії йдуть вгору, вона налічує 20 працівників, кілька роздрібних магазинів, і річний оборот приблизно 300 000 дол.
У 1971 році Найт все ще працює в університеті, в якому знайомиться зі студенткою Керолайн Девідсон, дівчиною, яка і створила знаменитий логотип Найк. Філ наймає Керолайн для розробки логотипу, заснованого на ідеї постійного руху. Керолайн пропонує десятки варіантів, але жоден з них не подобається Найту, але врешті-решт він вибирає swoosh. За розробку лого, Керолайн Девідсон отримала всього 35 доларів, проте пізніше засновник компанії віддячив дівчину — подарував їй частину акцій Nike, а також кільце з діамантами.
Бізнес починає розвиватися все активніше, в Onitsuka Tiger це бачать, і пропонують Найту викупити фірму. Після відмови вони позбавляють Nike ексклюзивних прав дистриб'ютора в США. Ультиматум японців призводить до судового процесу, результатом якого стало рішення, що Nike повинен торгувати тільки власним взуттям.
У 1972 році на Олімпійських іграх Nike представляє модель кросівок Moon Shoe. Її створив Білл Бауерман, експериментуючи з гумою. Він використовував вафельницю дружини для створення підошви, яка стала згодом революційною, завдяки щільному зчепленню з поверхнею і високому рівню зносостійкості.
У 1973 році Найт впроваджує систему ф'ючерсів для роздрібних торговців: продавці отримують хорошу знижку, якщо розміщують замовлення на півроку вперед. Це рішення допомагає краще планувати виробництво, і в підсумку приносить компанії прибуток в 3,2 мільйона доларів.
Фірма Найта з невеликої майстерні стає великим виробництвом, і в 1974 році відкривають свою першу повноцінну фабрику в США, а в 1977 році відкривають виробництво в Тайвані і Кореї.
Компанія запрошує до співпраці початківців і знаменитих спортсменів, і на Олімпіаді в 1976 році більшість легкоатлетів США виступають в кросівках Nike. Продажі йдуть вгору, і керівництво Nike приймає рішення по зміні назви компанії з Blue Ribbon Sports на Nike Inc.
У 1980 році бігові кросівки Nike стають найбільш продаваними в США, обігнавши за цим показником постійного і лідера і суперника adidas.
В 1981 році число співробітників Nike збільшилось до 3000, а дохід майже до 458 млн дол. З ростом продажів компанія не втрачає свій індивідуальний підхід до роздрібних продавців. Для цього керівництво створює службу технічної підтримки «EKINs» для оптової торгівлі, яка пропонує такий же високий рівень сервісу, як і спочатку роботи компанії.
У 1987 році по-справжньому голосно заявила про себе технологія Air Max, яку придумали ще в 1979 році, коли авіаційно-космічний інженер Френк Руді запропонував Nike використовувати ідею повітряної подушки в підошві. На відміну від класичних гумових трубок, вона не спресовувалась через кілька миль, і залишалася м'якою і пружною надовго. І ось у 1987 році дизайнери випускають колекцію Air MAX, особливість якої є прозоре віконце на підошві, скрізь яке видно, як амортизується підошва.
А трохи раніше, у 1985 році, керівництво Nike підписало контракт з новачком команди «Chicago Bulls» Майклом Джорданом. З приходом цього баскетболіста в Nike багато чого змінюється — дизайн продукції, маркетингові принципи, асортимент. Вперше розробляється концепція нової колекції Jordan, до якої входить взуття і одяг.
Нові Air Jordan викликали справжній фурор ще до того як з’явилися в роздрібній мережі. Інтерес підігрівав факт, що Джордана оштрафували за виступ в чорно-червоних кросівках Nike на іграх NBA. У той час всі баскетболісти грали тльки в білих кросівках, тому він сильно виділявся на їхньому фоні. Комісари NBA оштрафували Джордана на 1000 доларів, і заборонили надягати кеди Nike на ігри. Компанія Nike скористалася цією можливістю для реклами. Бренд оплачував Майклу Джордану всі наступні штрафи, але зобов'язав його виступати тільки в червоно-чорних високих Air Jordan. За першими Air Jordan пішли другі, які коштували вже 100 доларів, а не 65 як перші. Треті Джордани довірили дизайнеру Тинкеру Хетфілду, який в 1988 році створив знамениті Air Jordan III, які до сих пір вважаються одними з найулюбленіших баскетбольних кросівок всіх часів. У 1997 році Jordan стає окремим брендом в складі Nike.
У 1988 році бренд запускає компанію «Just Do It». В рекламі задіяні відомі спортсмени, які рекламують окремі колекції Nike.
1990 рік — бренд NIKE стає світовим лідером з виробництва одягу і взуття для спорту та фітнесу.
У штаті Орегон відкривається Всесвітній центр Nike. Сім будинків, названих на честь знаменитих спортсменів, розташовані на площі 53 000 квадратних метрах. У цьому ж штаті, в місті Портленд, відкривається перший роздрібний магазин Nike Сity, в якому можна не тільки купити одяг і взуття улюбленої марки, але і отримати натхнення для подальших звершень в спорті. Бренд виступає за здорове суперництво, сприяє розвитку аматорського спорту, допомагає початківцям — футболістам, бігунам, тенісистам і баскетболістам домагатися своїх цілей.
У 1991 році Nike випускає революційну модель для бігу Huarache. У них використовують особливу технологію: носок з неопрена щільно облягає стопу, а поліуретанові вставки утримують п'яту. Кросівки стають бестселером бренду і випускаються до цих пір.
У 2000 році Nike розробляє нову концепцію спортивних кросівок, придатних для людей з різною формою стопи. Вони називаються «Presto» — це легке, гнучке і добре підігнане до ноги взуття з нетрадиційною розмірної сіткою — XXS-XS-S-M-L-XL.
Через рік бренд підтримує ініціативу — Lace up.Save Lifes, або «Шнурки в ім'я життя». В магазинах бренду продаються фірмові червоні шнурки, частина коштів від продажу яких йдуть у Всесвітній Фонд боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією. На ці гроші купуються медикаменти для порятунку життів. Частина коштів відправляється в футбольне співтовариство, яке також вчить дітей, як убезпечити себе від зараження СНІДом. Компанія організовує турніри і змагання по всьому світу, щоб підтримати місцеву молодь і допомогти їм стати на шлях здорового і активного способу життя.
У 2001 році компанія змінює свої пріоритети в розвитку, і виводить на перший план товари для звичайних людей, а не професійних спортсменів. За заявою Nike, бренд прагне стати джерелом натхнення для кожного спортсмена в світі, а спортсмен, в розумінні Nike, — це абсолютно будь-яка людина, незалежно від фізичних можливостей.
2001 рік — з'являється колекція Shox, — головний прорив в області технологій з моменту випуску Air. Над спеціальною системою підтримки та пружною підошвою почав працювати Білл Бауерман. І тільки через 16 років після початку роботи бренд випустив революційне взуття, в якому ноги зовсім не втомлюються.
Бренд продовжує розширюватися і в 2002 році купує акції компанії Converse. Колишній суперник по боротьбі за ринок збуту взуття для баскетболу стає частиною сім'ї Nike.
2005 рік — компанія випускає знакову модель кросівок Free Run 5.0, яка змінила ставлення до бігу. Кросівки розроблялися спільно з фізіотерапевтом, щоб створити ефект босих ніг.
2006 рік — колекція Air поповнюється моделлю Air Max 360 з неймовірною амортизацією, що дає відчуття бігу по повітрю.
2006 рік — співпраця Nike з Apple. Цифровий гігант впроваджує в кросівки Nike датчик, який збирає дані про тренування і допомагає поліпшити результати. Згодом тандем замускає спільний випуск смарт-годиників і створює додатки для гаджетів.
2008 рік — на ринок виходить колекція взуття Flywire. Особливістю цих кросівок є неймовірна легкість і міцність. Цьому сприяють особливі волокна, що діють на зразок сталевих тросів і підтримують стопу там, де це необхідно. Технологія знизила вагу кросівок Nike на 18%.
2009 рік. Nike представляє Pro Combat — революційний «дихаючий» одяг з захисними елементами для максимального комфорту при заняттях футболом, баскетболом, крикет, бейсболом.
Гігантська корпорація, що включає в себе кілька десятків успішних брендів, починалася з ідеї студента і змогла стати реальністю завдяки вірності спортивним традиціям, постійним вдосконаленням технологій і любові до інновацій.