0

JUST DO IT. Історія створення бренду NIKE 

Засновники бренду Nike познайомилися в 1957 році в Університеті штату Орегон — Білл Бауерман був тренером з легкої атлетики, а Філ Найт студентом першого курсу і бігуном на середню дистанцію.

Після університету Філ поступив до Стенфорду, в якому захистив курсову роботу на тему перспектив розвитку виробництва в Японії. Напевно, саме завдяки цій роботі він перейнявся ідеєю співпраці з японськими виробниками, вирішивши, що експорт недорогих кросівок в США може стати хорошим бізнесом. У той час звичайні дешеві кросівки були незручними і громіздкими, але коштували всього 5 доларів, ну або за 30 доларів можна було купити adidas, але дозволити його собі могли далеко не всі.

У 1962 році Найт вирушає до Японії, де укладає контракт з Onitsuka Tiger, і вже в 1963 році перша партія кросівок з Японії надійшла на склад, яким на той момент була пральня батьків. Так з'явилася перша фірма Найта Blue Ribbon Sports.

У 1964 Найт запрошує до співпраці свого старого тренера Білла Бауерман на умовах повноправного партнерства. Бауерман і Найт вкладають по 500 доларів в спільну справу. Їхній бізнес будується на особистих контактах вони продають першу партію кросівок знайомим спортсменам та тренерам, і вже в перший рік заробляють на перепродажі свої перші дивіденти.

У 1965 році колишній суперник Найта по університетським забігам Джефф Джонсон стає першим штатним працівником «Blue Ribbon Sports». На своєму фургоні він їздить на змагання з легкої атлетики та продає кросівки Onitsuka Tiger спортсменам, і паралельно вивчає на них попит що потрібно, кому потрібно, і що хотілося б побачити у кросівках. І вже в 1966 році в першій майстерні Blue Ribbon Sports з'являються виготовлені вручну марафонки, з новаторським нейлоновим верхом замість класичної шкіри. Легке взуття створене спеціально для бігу, і, на відміну від звичних матеріалів, не тріскається на сонці.

У 1969 році справи компанії йдуть вгору, вона налічує 20 працівників, кілька роздрібних магазинів, і річний оборот приблизно 300 000 дол.

У 1971 році Найт все ще працює в університеті, в якому знайомиться зі студенткою Керолайн Девідсон, дівчиною, яка і створила знаменитий логотип Найк. Філ наймає Керолайн для розробки логотипу, заснованого на ідеї постійного руху. Керолайн пропонує десятки варіантів, але жоден з них не подобається Найту, але врешті-решт він вибирає swoosh. За розробку лого, Керолайн Девідсон отримала всього 35 доларів, проте пізніше засновник компанії віддячив дівчину подарував їй частину акцій Nike, а також кільце з діамантами.

Бізнес починає розвиватися все активніше, в Onitsuka Tiger це бачать, і пропонують Найту викупити фірму. Після відмови вони позбавляють Nike ексклюзивних прав дистриб'ютора в США. Ультиматум японців призводить до судового процесу, результатом якого стало рішення, що Nike повинен торгувати тільки власним взуттям.

У 1972 році на Олімпійських іграх Nike представляє модель кросівок Moon Shoe. Її створив Білл Бауерман, експериментуючи з гумою. Він використовував вафельницю дружини для створення підошви, яка стала згодом революційною, завдяки щільному зчепленню з поверхнею і високому рівню зносостійкості.

У 1973 році Найт впроваджує систему ф'ючерсів для роздрібних торговців: продавці отримують хорошу знижку, якщо розміщують замовлення на півроку вперед. Це рішення допомагає краще планувати виробництво, і в підсумку приносить компанії прибуток в 3,2 мільйона доларів.

Фірма Найта з невеликої майстерні стає великим виробництвом, і в 1974 році відкривають свою першу повноцінну фабрику в США, а в 1977 році відкривають виробництво в Тайвані і Кореї.

Компанія запрошує до співпраці початківців і знаменитих спортсменів, і на Олімпіаді в 1976 році більшість легкоатлетів США виступають в кросівках Nike. Продажі йдуть вгору, і керівництво Nike приймає рішення по зміні назви компанії з Blue Ribbon Sports на Nike Inc.

У 1980 році бігові кросівки Nike стають найбільш продаваними в США, обігнавши за цим показником постійного і лідера і суперника adidas.

В 1981 році число співробітників Nike збільшилось до 3000, а дохід майже до 458 млн дол. З ростом продажів компанія не втрачає свій індивідуальний підхід до роздрібних продавців. Для цього керівництво створює службу технічної підтримки «EKINs» для оптової торгівлі, яка пропонує такий же високий рівень сервісу, як і спочатку роботи компанії.

У 1987 році по-справжньому голосно заявила про себе технологія Air Max, яку придумали ще в 1979 році, коли авіаційно-космічний інженер Френк Руді запропонував Nike використовувати ідею повітряної подушки в підошві. На відміну від класичних гумових трубок, вона не спресовувалась через кілька миль, і залишалася м'якою і пружною надовго. І ось у 1987 році дизайнери випускають колекцію Air MAX, особливість якої є прозоре віконце на підошві, скрізь яке видно, як амортизується підошва.

А трохи раніше, у 1985 році, керівництво Nike підписало контракт з новачком команди «Chicago Bulls» Майклом Джорданом. З приходом цього баскетболіста в Nike багато чого змінюється дизайн продукції, маркетингові принципи, асортимент. Вперше розробляється концепція нової колекції Jordan, до якої входить взуття і одяг.

Нові Air Jordan викликали справжній фурор ще до того як з’явилися в роздрібній мережі. Інтерес підігрівав факт, що Джордана оштрафували за виступ в чорно-червоних кросівках Nike на іграх NBA. У той час всі баскетболісти грали тльки в білих кросівках, тому він сильно виділявся на їхньому фоні. Комісари NBA оштрафували Джордана на 1000 доларів, і заборонили надягати кеди Nike на ігри. Компанія Nike скористалася цією можливістю для реклами. Бренд оплачував Майклу Джордану всі наступні штрафи, але зобов'язав його виступати тільки в червоно-чорних високих Air Jordan. За першими Air Jordan пішли другі, які коштували вже 100 доларів, а не 65 як перші. Треті Джордани довірили дизайнеру Тинкеру Хетфілду, який в 1988 році створив знамениті Air Jordan III, які до сих пір вважаються одними з найулюбленіших баскетбольних кросівок всіх часів. У 1997 році Jordan стає окремим брендом в складі Nike.

У 1988 році бренд запускає компанію «Just Do It». В рекламі задіяні відомі спортсмени, які рекламують окремі колекції Nike.

1990 рік — бренд NIKE стає світовим лідером з виробництва одягу і взуття для спорту та фітнесу.

У штаті Орегон відкривається Всесвітній центр Nike. Сім будинків, названих на честь знаменитих спортсменів, розташовані на площі 53 000 квадратних метрах. У цьому ж штаті, в місті Портленд, відкривається перший роздрібний магазин Nike Сity, в якому можна не тільки купити одяг і взуття улюбленої марки, але і отримати натхнення для подальших звершень в спорті. Бренд виступає за здорове суперництво, сприяє розвитку аматорського спорту, допомагає початківцям футболістам, бігунам, тенісистам і баскетболістам домагатися своїх цілей.

У 1991 році Nike випускає революційну модель для бігу Huarache. У них використовують особливу технологію: носок з неопрена щільно облягає стопу, а поліуретанові вставки утримують п'яту. Кросівки стають бестселером бренду і випускаються до цих пір.

У 2000 році Nike розробляє нову концепцію спортивних кросівок, придатних для людей з різною формою стопи. Вони називаються «Presto» це легке, гнучке і добре підігнане до ноги взуття з нетрадиційною розмірної сіткою XXS-XS-S-M-L-XL.

Через рік бренд підтримує ініціативу Lace up.Save Lifes, або «Шнурки в ім'я життя». В магазинах бренду продаються фірмові червоні шнурки, частина коштів від продажу яких йдуть у Всесвітній Фонд боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією. На ці гроші купуються медикаменти для порятунку життів. Частина коштів відправляється в футбольне співтовариство, яке також вчить дітей, як убезпечити себе від зараження СНІДом. Компанія організовує турніри і змагання по всьому світу, щоб підтримати місцеву молодь і допомогти їм стати на шлях здорового і активного способу життя.

У 2001 році компанія змінює свої пріоритети в розвитку, і виводить на перший план товари для звичайних людей, а не професійних спортсменів. За заявою Nike, бренд прагне стати джерелом натхнення для кожного спортсмена в світі, а спортсмен, в розумінні Nike, це абсолютно будь-яка людина, незалежно від фізичних можливостей.

2001 рік з'являється колекція Shox, — головний прорив в області технологій з моменту випуску Air. Над спеціальною системою підтримки та пружною підошвою почав працювати Білл Бауерман. І тільки через 16 років після початку роботи бренд випустив революційне взуття, в якому ноги зовсім не втомлюються.

Бренд продовжує розширюватися і в 2002 році купує акції компанії Converse. Колишній суперник по боротьбі за ринок збуту взуття для баскетболу стає частиною сім'ї Nike.

2005 рік компанія випускає знакову модель кросівок Free Run 5.0, яка змінила ставлення до бігу. Кросівки розроблялися спільно з фізіотерапевтом, щоб створити ефект босих ніг.

2006 рік колекція Air поповнюється моделлю Air Max 360 з неймовірною амортизацією, що дає відчуття бігу по повітрю.

2006 рік співпраця Nike з Apple. Цифровий гігант впроваджує в кросівки Nike датчик, який збирає дані про тренування і допомагає поліпшити результати. Згодом тандем замускає спільний випуск смарт-годиників і створює додатки для гаджетів.

2008 рік на ринок виходить колекція взуття Flywire. Особливістю цих кросівок є неймовірна легкість і міцність. Цьому сприяють особливі волокна, що діють на зразок сталевих тросів і підтримують стопу там, де це необхідно. Технологія знизила вагу кросівок Nike на 18%.

2009 рік. Nike представляє Pro Combat революційний «дихаючий» одяг з захисними елементами для максимального комфорту при заняттях футболом, баскетболом, крикет, бейсболом.

Гігантська корпорація, що включає в себе кілька десятків успішних брендів, починалася з ідеї студента і змогла стати реальністю завдяки вірності спортивним традиціям, постійним вдосконаленням технологій і любові до інновацій.

https://www.nike.com/

Розгорнути
Вгору